CURRICULUM VITAE de Maria José de Oliveira Diógenes

Qualificações académicas:
2003 Mestrado em Neurociências. Faculdade de Medicina de Lisboa, Portugal. Classificação: Muito bom.
2001 Licenciatura em Ciências Farmacêuticas. Faculdade de Farmácia da Universidade de Lisboa, Portugal. Classificação: Quinze (15) valores.

Actividades anteriores e situação actual:
2003-presente Estudante de Doutoramento em Farmacologia. Laboratório de Neurociências. IMM Faculdade de Medicina da Universidade de Lisboa
2003-presente Docente livre de Farmacologia. Faculdade de Medicina da Universidade de Lisboa
2002-2003 Bolseira de Investigação Cientifica. Faculdade de Medicina da Universidade de Lisboa
2001-2002 Farmacêutica de 1ºano. Farmácia Sália de Setúbal, Portugal.
1999-2000 Aluna da disciplina de Projecto de Investigação I e II. Faculdade de Farmácia da Universidade de Lisboa, Portugal. Classificação: Dezanove (19) valores.
1998-1999 Colaboração em estudos de toxicidade em neurónios e astrócitos envolvendo a cultura primária de células. Faculdade de Farmácia da Universidade de Lisboa, Portugal. Classificação: Dezanove (19) valores.
1997-2000 Participação nos trabalhos em curso no Sector de Ácidos Biliares e Bilirrubinas. Centro de Patogénese Molecular da Faculdade Farmácia da Universidade de Lisboa, Portugal.
1995 Ingresso na Faculdade de Farmácia da Universidade de Lisboa, Portugal. Classificação de acesso: 82,3%
Línguas: Bons conhecimentos de Inglês e Castelhano.
Publicações:
Artigos com Arbitragem Científica
- Diógenes MJ, Fernandes CC, Sebastião AM, Ribeiro JA (2004) Activation of adenosine A2A receptor facilitates BDNF modultion of synaptic transmission in hippocampal slices. J Neurosci, 24:2905:2913.

-Solá S, Diógenes MJ, Brites D, Rodrigues CMP (2002) Bilirubin, amyloid b-peptide, and glycochenodeoxycholate directly induce cytochrome c release from isolated mitochondria. Acta Médica Portuguesa 15:269-275

Resumos
-Diógenes MJ, Sebastião A, Ribeiro JA (2003) Brain derived neurotrophic factor facilitation of synaptic transmission in rat hippocampus is dependent on A2A adenosine receptor activation. British Journal of Pharmacolgy. 138:187P.

-Rodrigues CMP, Solá S, Silva R, Diógenes MJ, Brites D (2000) Apoptosis induced by deoxycholic acid, unconjugated bilirubin and amyloid b-peptide reflects mitochondrial perturbation which may be inhibited by ursodeoxycholic acid. Journal of Hepatology 32: 4s0A.

-Rodrigues CMP, Solá S, Silva R, Diógenes MJ, BritesD (2000) Implicação da mitocôndria na apoptose por acção da bilirrubina e do glicoquenodesoxicolato. Jornal Português de Gastrenterologia 7: 3A.

Comunicações em reuniões cientificas:
Comunicações orais
-Diógenes MJ, Ribeiro JA, Sebastião AM (2004) BDNF actions on synaptic transmission at the hippocampus. Cost B10:Brain Damage Repair, Lisboa, Portugal.

-Diógenes MJ, Sebastião A, Ribeiro JA (2003) BDNF excitatory action triggered by adenosine A2A receptors activation is dependent on PKA/cAMP transducing system activation. Sociedade Portuguesa de Farmacologia, Coimbra, Portugal

-Diógenes MJ, Sebastião A, Ribeiro JA (2003) Adenosine triggers an excitatory action of Brain-derived neurotrophic factor on hippocampal synaptic transmission. Sociedade Portuguesa de Neurociencias, Curia, Portugal.

-Sebastião AM, Diógenes MJ, Canas N, Pereira IT, Ribeiro JA (2003) Neurotrophic factors and hypoxia: consequences for neuroprotetion. Grupo de estudos de envelhecimento cerebral e demencia. Curia, Portugal.

-Sebastião AM, Diógenes MJ, Canas N, Pereira IT, Ribeiro JA (2003) Synaptic actions of BDNF in the hippocampus: role of adenosine. Cost. Upsala, Suécia.

-Diógenes MJ, Sebastião A, Ribeiro JA (2002) Brain derived neurotrophic factor facilitates synaptic transmission in rat hippocampus through A2A adenosine receptors. Sociedade Portuguesa de Farmacologia, Lisboa, Portugal

-Sebastião AM, Canas N, Diógenes MJ, Ribeiro JA (2002) Facilitatory action of brain-derived neurotrophic factor in the hippocampus. Cost B-10 action, Carmona, Spain

Comunicações em Poster
-Diógenes MJ, Sebastião AM, Ribeiro JA (2004) Endogenous A2A receptor activation triggers the BDNF excitatory action on synaptic transmission. EPHAR, Porto, Portugal.

-Diógenes MJ, Sebastião AM, Ribeiro JA (2004) Adenosine enhances the BDNF excitatory action on synaptic transmission at the rat hippocampus through cyclic AMP/PKA signaling system. FENS, Lisboa, Portugal.

-Diógenes MJ, Catarina CF, Ribeiro JA Sebastião AM, Ribeiro JA (2004) Cross-talk between adenosine receptors and brain-derived neurotrophic factor (BDNF) receptors. Purines, Chappel Hill, North Caroline, USA.

-Catarina CF, Diógenes MJ, Ribeiro JA Sebastião AM, Ribeiro JA (2004) Presynaptic mechanisms facilitate axcitatory action of brain derived neurotrophic factor on hippocampal synaptic transmission. Purines, Chappel Hill, North Caroline, USA.

-Diógenes MJ, Sebastião A, Ribeiro JA (2003) The role of adenosine in the excitatory action of Brain Derived Neurotrophic Factor on hippocampal synaptic transmission. IBRO. Praga, República Checa.

-Diógenes M, Sebastião A, Ribeiro JA (2003) Brain derived neurotrophic factor facilitation of synaptic transmission in rat hippocampus is dependent on A2A adenosine receptor activation. British Pharmacological Society, Brighton

Teses:
Tese de Mestrado em Neurociências 2003- "Neuromodulation of synaptic transmission by BDNF and adenosine."

_____